-

Autori Maria Gemescu



Articole


Să încercăm pentru câteva minute să ne uităm la creativitate cu ochii gândirii logice. Cel mai probabil, succesul artiștilor nu are nicio legătură cu talentul divin, muzele sau incantațiile metafizice, ci cu exercițiul sistematic pe care ei îl fac, zi de zi, sinapsă cu sinapsă, acțiune după acțiune. Și poate că ei au mai multe idei creative decât media populației pentru că încearcă în mod repetat să construiască ceva. Ei și-au educat deprinderea de a fabrica noutate. Am vrut să aflu despre efortul creativ și m-am gândit că ar fi mai interesant dacă aș strânge la un loc mai mulți oameni creativi, din domenii diferite. Eul și altul Creativitatea e printre atuurile care ne-au ajutat să evoluăm ca organisme. Eu bănuiesc că primul impuls creativ din viața fiecăruia dintre noi...


ianuarie 28, 2017


=Actorie. Mulți actori vorbesc despre importanța prezenței. E diferită prezența actorului într-un film de prezența într-o piesă de teatru? Eu cred că e ceva esențial diferit între actoria de film și actoria de teatru. Cred că poți să minți mult mai puțin în actoria de film – camera e un observator mult mai atent și mai apropiat. E mult mai ușor să convingi în teatru, pentru că ai mai multă libertate. La film, cel puțin așa cum înțelegem noi să îl facem în momentul acesta în România, actorul e mai mult un instrument. Nu e tratat ca parte esențială. Regizorilor le e frică de orice formă de teatralitate înregistrată pe cameră. Eu, poate și pentru că am făcut mai mult teatru, sunt mai degrabă preocupat să fiu verosimil, nu credibil....


septembrie 25, 2016


Cum poate un gând al artistului să devină real prin pictură? De unde știi cum ar arăta acel gând? Pentru mine, există două moduri de abordare. Primul, și cel corect din punctul meu de vedere, este să apară în minte conceptul, ideea unei reprezentări, după urmează schița sau schițele preferabil, apoi aplicarea lor pe o suprafață curată, în cazul meu pânza. Se întâmplă des să apară mici modificări de la ideea schițată inițial, lucru ce trebuie îmbrățișat. Modificările vin de obicei după o realizare a greșelii sau o viziune îmbunătățită, conceptul rămânând întotdeauna constant, neschimbat. Al doilea mod de abordare este invers față de primul, adică întâi apare imaginea. Se întâmplă uneori să ai o sclipire, o imagine, să-i zicem frumoasă sau o compoziție interesantă, ce se leagă foarte ușor...


Green Hours JAZZ Fest m-a convins că jazzul nu trebuie asociat cu imaginea pretențioasă promovată de filmele hollywoodiene, ci trebuie apreciat pentru prospețimea creată de noi influențe muzicale. Cum mi-am dat seama că jazzul poate fi fresh și actual? Am fost vineri, 5 iunie, la Jazz Pong, un loc în care poți juca ping-pong în timp ce asculți jazz (de unde și numele). Am fost șocată să văd că  nu este considerat o lipsă de politețe față de artiști, dimpotrivă. Totuși, amatorii de ping-pong s-au oprit când pe scenă au apărut Raul Kusak (clape), Alex Harding (saxofon bariton) și Tavi Scurtu (tobe). Încă de la început, Alex a explicat că stilul lor este jazz-funk, cu accente de blues și soul. Prima piesă se intitula Going to Jail – saxofonistul a...


Timp de două zile, ruinele clădirilor industriale au fost animate de variate forme artistice, iar locația a căpătat noi sensuri. În prima clădire, în care vibra muzica electronică, am simțit că trăiam la intersecția între două epoci, una actuală și alta dispărută de mult. Lângă clădire, o sculptură imaculat de albă, înfățișând o prințesă, părea că te însoțește la drum. În fața următoarei clădiri, o mulțime de oameni erau adunați pentru a observa o sesiune de live drawing. Alte persoane săreau pe o trambulină imensă, în timp ce alături se vizionau unele dintre cele mai avangardiste filme de la Festivalul de Film Next (Autism – r. Alexandru Petru Badeliță, România, 2013, Lăcomie endemică – r. Natalia Dziedzic, Polonia, 2014,  Sunetul stelelor m-a uluit – r. Teddy Williams, Argentina, 2012 și multe...


Lights Out au devenit un nume apreciat pe scena muzicală underground din țară, dar și din afară, în 2012 câștigând cu piesa Mirror locul 3 la concursul internațional RØDE Rocks. Ați debutat în 2010 cu piesa Inside Out, de o influență clară indie-rock. Piese mai recente precum Nepal sau Oversight indică o direcție oarecum minimalistă. Ce etape identificați în evoluția voastră de până acum? Andrei B: Cred că pur și simplu am crescut. Eu, cel puțin, când am făcut Inside Out, aveam 14 ani. Eram toți foarte tineri și era prima piesă pe care o scriam împreună. Era ca o joacă, nici nu se poate numi că am facut muzică. Oana:  Da, dar eram foarte entuziasmați de acea piesă. Acum o priviți dintr-o altă perspectivă? O mai ascultați? Andrei B:...


martie 1, 2015


Departe de a fi un personaj anost, Bloom explorează toate aspectele universului uman, captiv între impulsurile senzoriale neiertătoare și aspirațiile ascetice. Proza în versuri permite atât relevarea laturilor contradictorii ale personajului, cât și fragmentarea ideilor în segmente aproape halucinogene. Flashurile orbitoare induse motivează cititorul să experimenteze cele mai inedite și totodată firești stări umane, de la cele primare, precum teama, curiozitatea, surpriza și până la unele rafinate, precum melancolia și starea de calm absolut. Pentru a tatona această stare de echilibru interior perfect, Bloom găsește o soluție ingenioasă: o călătorie în India, sau mai bine zis o anticălătorie. Autorul prezintă cea mai statică „deplasare”  care a fost concepută vreodată, încât aproape că provoacă limitele nemișcării. Totuși, această încremenire contribuie la transformarea fiecărei pagini  într-o experiență universal umană. Mai mult, diversitatea...