-

Roman Teatral – minimalism pe note tragi-comice

 
 
 

februarie 20, 2013


Regia: Vlad Massaci Cu: Ion Grosu, Alexandru Repan, George Alexandru, Dani Popescu. Teatrul Nottara

Serghei Maxudov își ține strâns manuscrisul într-o mână. Cu cealaltă își îndreaptă ușor pistolul la tâmplă. O dată, de două ori. Poc. Mimează. Telefonul sună și gestul este lăsat pe mai târziu. Romanul lui urmează să fie în sfârșit publicat și jucat pe scena Teatrului Independent din Moscova.

Pe fundalul mecanic al mașinii de scris, el parcurge un drum confuz între funcționarii Teatrului Independent – niște pioni rigizi ai regimului stalinist, care nu fac decât să îl amâne sau să îl manipuleze.

Urmează un ping pong absurd care amplifică frustrarea și dificultatea lui de a se remarca într-o epocă guvernată de cenzură. Prins într-un vortex de reguli și constrângeri, romanul este editat și reeditat la nesfârșit pentru a șterge cu totul amprenta scriitorului. Chiar dacă este sfătuit să scrie ceea ce vede, Maxudov constată cu resemnare că sistemul se transformă treptat în ochii ascunși care văd pentru el.

Scenele puternice alternează cu scene calde, aproape cinematografice, care traduc în plan secund gândurile scriitorului. Într-un decor minimalist, personajele romanului prind viață, intră și ies din cadru ca niște păpuși mecanice manevrate de puterea creatoare a lui Maxudov.

Din scaun, tu asiști la o disperare mută, te revolți, îți pierzi răbdarea printre reguli birocratice și te emoționezi în fața dramei întrerupte din când în când de sunete înfundate de acordeon.

Există tot felul de mașinării pe lume, însă niciuna la fel de complicată ca teatrul, ne spune Bulgakov pe final. Trecut deja prin prea multe stări, s-ar putea să-i dai dreptate.