-

Dineu cu proști – un dineu special, într-o zi specială

 
 
 

martie 16, 2013


Regia: Ion Caramitru Cu: Horațiu Mălăele, Ion Caramitru. Teatrul Național București

Am să încep cu două cuvinte care vor naște multe preconcepții în mințile voastre, sunt sigură: Valentine’s Day. Desigur, până când ajungeți să parcurgeți cu privirea cuvintele acestea, inimioare roșii vă dau târcoale gândurilor, miros de lumânărele parfumate, cadouri „originale” v-au cuprins deja imaginația, poate vizionați cu ochii minții chiar și scena clasică dintr-un film american: doi îndrăgostiți la un dineu romantic, într-un restaurant pustiu și cu o lumină difuză. Despre un fel de dineu vreau să vă povestesc și eu, dar nu cu îndrăgostiți. Cu proști.

Trebuie să recunosc, mă așteptam ca invitația Teatrului Național la acest dineu inedit să nu fie salutată cu prea mult entuziasm de mulțimea globalizândă, avidă după orice prilej de sărbătoare. Pe 14 februarie, în timp ce cupluri, cupluri se întâlneau la Universitate (ieșirea dinspre TNB), șoptindu-și la ureche dragoste eternă și dăruindu-și mici simboluri de amor, o mare de oameni se îndrepta grăbită către Teatrul Național, nu pentru un dineu în doi, ci pentru unul în aproximativ o mie o sută șaizeci și trei (dacă nu punem la socoteală și doamnele plasatoare din sală).

Amfitrionii dineului: Horațiu Mălăele și Ion Caramitru (în locul regretatului Șerban Ionescu). De-ai casei: Medeea Marinescu, Alexandru Bindea, Costina Ciuciulică, Tomi Cristin și Alexandru Georgescu. Invitați de gală: cam 1156 de spectatori cu chef de glume.

Piesa lui Francis Veber a fost jucată, ecranizată, interpretată în zeci de rânduri. Cu toate acestea, nu și-a pierdut deloc din farmec datorită acelui ingredient magic care o dată întrebuințat, asigură succesul oricărui spectacol. Numele lui e Horațiu Mălăele. Bonomia personajului și naivitatea lui sunt jucate extraordinar de acest actor care de la intrarea timidă în scenă și până la momentul de final stârnește râsetele tuturor nu doar prin replici amuzante, ci și prin dozarea exactă a tonului și a volumului vocii, prin inflexiuni, prin mimica sa inimitabilă, prin momentele de respiro (să le zicem  momente de privire tâmpă) sau prin pornirile extatice întrebuințate fix când nu ar trebui.

O să fiu dură când voi spune că ceilalți actori sunt pur și simplu eclipsați de geniul și comicul lui Mălăele. Dar vă rog să mă contraziceți, mergând și văzând acest spectacol.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!