-

Fragile – vulnerabilitate asumată

 
 
Cât de dispus ești să îți explorezi fragilitatea? Cât de vulnerabil poți deveni în fața unor străini? Dacă ai un răspuns la aceste întrebări, cu siguranță acesta se va schimba după ce participi la [Fragile] – un spectacol în care dacă nu te implici activ, e ca și când nu ai fi prezent. Îl așteptam de multă vreme pe Cosmin Manolescu cu acest spectacol, eram curioasă ce surprize a pregătit. Și am fost plăcut impresionată de proiectul la care am luat parte, pentru că este una dintre acele experiențe care îți rămân în minte și în suflet multă vreme. Atât de adânc criptate, că este greu să scrii ceva despre ele, pentru că riscul e ca acele câteva cuvinte să știrbească o parte din ceea ce ai trăit. Și totuși, chiar dacă voi omorî o bună bucată din magia spectacolului, încerc să vă împărtășesc o parte din ceea ce am trăit în cele două zile de la jumătatea lui iunie.

În seara de 12 iunie 2015, spectacolul a avut loc într-un spațiu secret – un apartament frumos din București – iar pe 13 iunie, pentru a doua parte, s-a mutat la CNDB (Centrul Național al Dansului). Proiectul este semnat de Cosmin Manolescu, care îl și interpretează, alături de Giselda Ranieri (IT) și Tanja Andreeva (NO). Artiștii dansează într-o succesiune de acte artistice menite să regândească relația artist-spectator, dar și relația spectatorului cu propriul sine. Materializarea conceptului artistic își propune să te scoată pe tine, participant, din zona de confort și în afara orizontului tău de așteptare cu privire la dansatori și arta lor.

În locația secretă, am trecut prin toate stările posibile în timpul performance-ului: de la nerăbdare, la frustrare, la bucurie extremă și intimitate cu persoane străine până în acel moment. Când am intrat în apartament, am fost întrebată dacă vreau să merg în camera misterelor, a oglinzilor sau în cea conceptuală. Am ales prima variantă și mi-am ocupat rapid un loc în spațiu ca să îmi dau seama cum mă va vrăji dansatoarea în fața căreia eram. A avut un contact direct cu fiecare dintre noi, iar noi am putut asista la reprezentația sinceră a unei artiste foarte sigure pe mișcările ei și pe ceea ce își dorește de la momentul pe care îl prezintă. Apoi artista a plecat și am putut merge și în celelalte camere să văd ce se întâmplă.

În camera conceptuală, Cosmin explora spațiul folosindu-și propriul corp și cu coregrafia publicului, iar apoi în camera oglinzilor am fost îndemnată să iau o oglindă, pentru că doar astfel o pot privi pe Giselda. Recunosc că am profitat de faptul că era foarte multă lume și am trișat, privind-o fără oglindă.

După ce toți oamenii poposiseră în toate camerele, ne-am adunat cu toții în living ca să discutăm, apoi a urmat dansul inimii: pe o frumoasă melodie, fiecare s-a „parteneriat” cu cineva din cameră și trebuia să dansezi cu ochii închiși cu acea persoană, după ce îi găseai pulsul și rămâneai lipit/ă de partea aceea a corpului. Un moment delicat și special, în care am înțeles ce ușor s-ar înțelege oamenii dacă ar putea să se privească cu ochii închiși, doar simțind prezența celeilalte persoane.

A urmat o discuție privată a fiecăruia dintre dansatori cu câte o persoană selectată din public. Recunosc că mi-ar fi plăcut să am un parti-pris cu unul dintre dansatori. Pe principiul „ai grijă ce-ți dorești, că s-ar putea întâmpla”, am avut acest moment de intimitate ulterior.

Iată și o a doua discuție despre dans contemporan, de ce ne place și de ce nu ne place, cu opinii pertinente și sincere din partea publicului. Apoi câțiva dintre spectatori au avut parte de o „călătorie emoțională” cu performerii care practic foloseau corpul publicului pentru a dansa cu el. Și în cadrul acestui moment, dansatorii au avut un contact intim cu spectatorii – eu, spre exemplu, am fost sărutată de unul dintre dansatori. Cu siguranță, o experiență care m-a luat prin surprindere și cu ajutorul căreia am depășit zona de confort. Trebuie să recunosc că a fost un moment intens, spontan, ce a funcționat ca o descătușare față de ceea ce s-a întâmplat ulterior.

A treia discuție a fost despre cum ar trebui să înceapă a doua parte a spectacolului și a fost votată în majoritate varianta cu petrecerea – ceea ce s-a și întâmplat la CNDB. A urmat votul despre cel mai bun performer și Giselda a ieșit câștigătoare ca număr de votanți. Sunt sinceră când scriu că mi s-a părut straniu: de ce trebuie să ne întrerupem mereu pentru feedback. Am avut senzația că sunt într-o repetiție la care cu greu țin pasul: când vorbesc cu persoana reală și când cu cea care performează?

Ultima parte a spectacolului a fost pentru cei îndrăzneți. Am ezitat inițial dacă să mă duc sau nu, dar mi-am făcut curaj și nu regret. Deși cu toții ne-am dus inițial în camera respectivă – probabil din curiozitate – am rămas câțiva până la final. Regula e simplă: tot ce se întâmplă în acea cameră depinde de disponibilitatea publicului și oricine poate ieși oricând își dorește. Iar experiența este foarte intensă, în funcție de ce îți dorește fiecare să facă. Convenția este că dansatorii își scot un obiect vestimentar, iar spectatorii decid: fie îi urmează, fie părăsesc camera. Dacă nici un spectator nu renunță la haine, nu va renunța nimeni, dar n-a fost un asemenea caz. Apoi, în acea penumbră, dansatorii încep să danseze (nu știu dacă este clar că erau goi) și se creează o atmosferă intimă și intensă. Este straniu să te uiți gol cum dansează alții goi, dar este și eliberator în același timp. Apoi, după ce dansul profesionist ia sfârșit, se începe o nouă „călătorie emoțională”: sunt selectați oameni din cameră cu care ceilalți dansează. Adică fiecare ia în ocupație o parte o persoanei „călătoare” și se mișcă împreună. Ceea ce condimentează și mai mult situația este că dansatorii pun mâna la ochi persoanei selectate, persoană ce rămâne cu ochii închiși tot timpul. Sunt norocoasă că am fost una din cei care au „călătorit emoțional”.

unnamed-1

Am plecat de acolo răvășită, plină de energie și bucuroasă că mi-am dat voie să trăiesc această experiență. Parcă pluteam și am sunat o prietenă care trebuia să vină și ea ca să îi povestesc. M-am bucurat că ea nu a răspuns, că mi-am dat seama că nu aș fi avut cum să transpun în cuvinte ce am trăit. Am adormit cu greu în seara aceea, dorindu-mi să particip la cât mai multe astfel de spectacole: îndrăznețe, cu esență și cu un mare interes a artiștilor înspre public.

În a doua zi a spectacolului, am ajuns timid în sală și distingeam cu greu câteva fețe cunoscute. Decisesem cu o seară înainte că partea a doua [Fragile] va fi o petrecere cu publicul și astfel că lumina a constat în lasere și lumină difuză. Muzica era dansabilă, melodii propuse în schimbul de mailuri pe care l-au avut cu artiștii cei ce s-au înscris pentru locația secretă. M-au surprins reacțiile oamenilor când intrau: fie aveau impresia că au greșit spațiul, fie că este un alt eveniment, fie se așezau, fie începeau să danseze.

După câteva minute bune de dansat, am trecut într-o altă etapă. Artiștii s-au inspirat din mișcarea pussy-riot și au apărut cu măști pe față, într-un dans agresiv luminat intermitent de lanternele care se mișcau în același ritm cu ei. A fost stranie și bruscă trecerea și cu atât mai pregnantă agresivitatea dansatorilor. Apoi „călătoriile emoționale” din seara anterioară au revenit, de această dată în întuneric – destul de intensă experiența. De fapt, intens este cuvântul care definește cel mai bine experiența fragilă.

Tanja Andreeva (NO) a avut un moment în care s-a dezbrăcat, iar artiștii au propus o discuție liberă despre cum li s-a părut spectatorilor conceptul până în acel moment. Mi s-a părut bizară întreruperea de ritm, pentru că nu am mai asistat la un spectacol care să se oprească și dansatorii să întrebe publicul ce părere au despre ce se întâmplă. Giselda Ranieri (IT) a propus un solo cu lămpi, iar ceilalți doi au început să danseze: Cosmin cu un vibrator și Tanja cu un cuțit. Alte senzații tari, pentru că la un moment dat un bărbat din sală către care s-a îndreptat Cosmin s-a simțit foarte ofensat de îndreptarea obiectului spre sine și a început să riposteze într-un fel ușor ludic, dar evident deranjat de situație. Nici Tanja nu a fost mai prejos, mimând că face o crimă cu acel cuțit.

A urmat un alt dans al inimii. Poate sună banal, dar experiența de a dansa cu cineva pe care să-l atingi în zona inimii, deși nu cunoști persoana respectivă, este una care apropie oamenii și îi face vulnerabili și puternici în același timp. Am observat ca o descătușare a spectatorilor atât în seara precedentă, cât și în acel moment, datorate acestei forme sincere și simple de interacțiune. Cosmin a început să se joacă cu o lampă ca și când ar fi un lasou – mi-nu-nat, pentru că lumina parcă alerga prin sală și nimeni nu putea să o prindă, ca să surprindă ce fac artiștii de fapt. Am mijit ochii, am văzut cum Tanja și Giselda au furat săruturi din public și mi-am amintit de experiența personală din seara anterioară. S-a întrerupt totul pentru un scurt moment de cântat al dansatorilor, urmat de o altă discuție inițiată de ei despre dansul contemporan din România, absența finanțărilor și alte subiecte.

În următoarea parte, a fost foarte interesant că spectacolul parcă a fost dat la o viteză mai rapidă – și mai intensă. Cei trei dansatori încep să interacționeze cu publicul, fie să miroasă spectatorii, să îi sărute, să se joace cu vibratorul pe pielea lor. În cele din urmă, publicul trebuie să decidă ce dorește să se întâmple, adică să aleagă care dintre dansatori va dansa și dacă va fi un dans mai dur sau mai facil. Ultima parte a spectacolului este tot pentru curajoși.

[Fragile] este un proiect care (se) joacă cu toate elementele posibile. Genul de spectacol care te face să vrei să participi de mai multe ori, să îl explorezi din mai multe unghiuri. Mi-a plăcut la nebunie convenția despre care mi-a povestit coregraful Cosmin: trebuie să fii sincer, atât cu tine, cât și cu ceilalți. Pentru că în definitiv, tu decizi tot ce se întâmplă în [Fragile]. Acum trebuie să îmi cer scuze, că am tot scris că e spectacol. Mă scuzați, nu este nici pe departe așa ceva, este o experiență! De consumat în doze mărite și cât se poate de dese.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!