-

#Greenfest. Trei parale și un drum ridicat înspre ascultător

 
 

iunie 30, 2015


Secolul al XVII-lea: Dimitrie Cantemir scrie un tratat despre muzica turcească, „Cartea științei muzicii”. Secolul al XVIII-lea:  Anton Pann, teoretician al muzicii bizantine culege cântece în volumul „Spitalul amorului”. Miorița era inițial un cântec până s-a apucat Alecsandri să o modeleze liric și să o așeze în file. În rândul celor care știu că muzica este cheia de armonizare și de inițiere în spațiul ondulat deal-vale a apărut grupul Trei Parale. Înțelegând că memoria este o formă de manifest, Trei Parale reînvie atmosfera arhaică a satului tradițional românesc prin acorduri de cimpoi, cobză, fluier, tilincă, bendier, vioară, tobă și altele.

Spectacolul organizat în cadrul festivalului Jazz Green Fest, „Drumul levantului”, a fost improvizație instrumentală către universul muzical al Bizanțului și Orientului, dar ar putea fi și un drum care se ridică înspre ascultător (din it. levante, „care se ridică”). Membrii sunt: Florin Iordan (cobză, fluiere, cimpoi, țiteră), Daniel Pop (voce, fluiere, drâmbă, percuție), Mihai Balabaș (vioară), Beatrice Iordan (cobză, voce), Dinu Petrescu (percuție), Ștefan Kudor (contrabas, percuție).  În premieră mondială, s-a dat un duel între oud și cobză. Yair Dalal, meșteșugar al oudului (un instrument asemănător cobzei) a venit din Israel doar pentru a participa la acest dialog instrumental, inedit, despre spațiul balcanic și cel al orientului mijlociu.

Nu a fost un tribut adus trecutului, ci acelei matrici sub care intrăm cu toții și pe care nu o mai înțelegem pentru că adeseori uităm să o privim. Grupul Trei Parale a reușit ușor-ușor să prindă o fărâmă din acea memorie colectivă și să o împartă cu cei care au venit să îi asculte.